23 Mart 2009 Pazartesi

Otistiklerle ilgili (3)...

Üzerinde en çok durduğumuz konulardan biri otistik çocuklardı. Otizm ile ilgili " Rain Man " filmini bilmeyen yoktur sanırım. Pek çok kişi , belkide ilk kez böylesine önemli bir konuyu filmden öğrenmişti. Dustin Hoffman'ın bu büyük başarısı için en büyük kaynaksa , tam 1 yıl boyunca otistik çocuklarla bir arada bulunup , onlarla vakit geçirmesiydi.

Hocamız anlatırken hep dedi ki ; otistik çocuklar diğerlerinden , hep daha özeller. İleri boyutta olanları da var. Ancak çoğu dış dünyaya kapalı olsada , bazı yönlerden inanılmaz üstünlük gösterebiliyorlar. Kiminin resim , kimin matematik yeteneğinin ön plana çıktığı görülüyor. Bununla ilgili bir film izlettiler. Otistik bir genci , Roma 'da helikoptere bindirip , sadece 45 dk.lık bir uçuş yapıyorlar . Ve genç adam , bütün gördüklerini olağanüstü fotografik hafızasıyla çiziyor. İnanılmaz bir şey! Videoyu buldum izleyin derim. Kimisi de eline verilen bir kitabın her satırını ezberliyor. Takıntı haline getiriyor. Bazen bir rehberi ezberlemek, çok basamaklı sayıları birbiriyle kısa sürede çarpmak , takvim ezberlemek , tarih verildiğinde günü gününe kadar söylemek gibi...Bunlar özel durumlar tabiki ...

Bunların dışında , zeka düzeyi daha düşük otistiklerde ileri geri sallanmalar, tekrarlı hareketler , el çırpmalar gibi hareketler sık görülen durumlar. Çoğu zaman söylenenleri anlamlandıramama , boş boş bakma , göz teması kuramama , mimiklere tepkisiz kalma , sevdiği objelere takıntılı davranma ve bağlanma , odada meydana gelen en küçük bir değişikliği farkedip buna tepki verme , anlamsız bağırmalar , ağlamalar ya da gülmeler, bütünden çok ayrıntılarla ilgilenme gibi . Mesela eline verilen oyuncak bir arabanın , araba olmasında çok , onun tekerleğine takılması gibi. Ayrıca en etkili öğretme şeklinin , sevdikleri bir şeyi keşfetmek olduğu. Bunu keşfettiğimiz an , bazı şeyleri öğretmenin çok daha kolay olduğu belirlenmiş . Bir çeşit rüşvet yani...Ayrıca güçlü bir duygusal bağ kurmanın da olumlu etkileri çok fazla.

Ve daha o kadar çok şey konuşuldu ki , sorular, cevaplar ardı ardına hiç kesilmedi. Sonuç olarak otistiklerle aynı ortamı paylaşmadan , onları anlamaya çalışmanın imkansız olduğuydu. Özel ilgi , sevgi ve çabayla çok daha iyi sonuçlar elde edilebilmesiydi. Bu uzun yazıları okuduğunuz için teşekkür ederim...Sadece paylaşmak istedim ….

5 yorum:

GeCe dedi ki...

ben otistiklerin zeka azlığından değil fazlalığından kaynaklandığını düşünmüştüm hep sanırım bir miktar haklıymışım

İlknur dedi ki...

Özii bende otistik bir çocuğun annesinin yazdığı bir kitabı okumuştum ve çok etkilenmiştim..

SMİLENA dedi ki...

BİR ARKADAŞIMIN ÇOCUĞUNTA OTİZM TEŞHİSİ KONULDU.3 YAŞINDA OLMASINA RAĞMEN HALA KONUŞAMIYOR.ÇOK GÜZEL BİLGİLER VERMİŞSİN....

Cocukla Cocuk dedi ki...

aynen ben de otistikleri filmin etkisi ile ileri zekalı zannediyordum hep. Ama özel eğitimci yakın arkadaşım sayesinde farklı olanları da öğrendim sonrasında. Onların kurumunda genellikle geri olanlar var, ve bildiğim kadarı ile ileri zekalar için türkiyede 1 eğitim kurumu var

Primarima dedi ki...

yazı dizini okudum 1 -2 -3
hepsini ama tutuğum yorum yapamam bu konuda oysaki var etrafımda bir kaç tane gözlemlediğim olay ama burda anlatması zor :)
cok guzel yazdın, iyiki paylaştın.